Overslaan en naar de inhoud gaan
Filters terugzetten

Main menu mobile

  • Expertise
  • Advies en begeleiding
    • Ondersteuning preventiebeleid
    • Analyse van de veiligheidscultuur
    • Versterken preventiecultuur
    • Ergonomische analyse
    • Legal compliance
  • Opleidingen
    • Alle opleidingen doorzoeken
    • Opleidingen in Nederland
    • Opleidingen op maat
  • Formules
    • preventAssist
    • preventEssentials
    • preventLex
    • preventAssist + preventLex
    • preventEssentials + preventLex
  • Zoeken

Secondary navigation

  • Webshop
  • Contact
  • Over ons
    • Nieuws
Home

Main menu

  • Expertise
  • Advies en begeleiding
    • Ondersteuning preventiebeleid
    • Analyse van de veiligheidscultuur
    • Versterken preventiecultuur
    • Ergonomische analyse
    • Legal compliance
  • Opleidingen
    • Alle opleidingen doorzoeken
    • Opleidingen in Nederland
    • Opleidingen op maat
  • Formules
    • preventAssist
    • preventEssentials
    • preventLex
    • preventAssist + preventLex
    • preventEssentials + preventLex
  • Zoeken

Secondary navigation

  • Webshop
  • Contact
  • Over ons
    • Nieuws
  • nl
  • fr
myPrevent
  1. Home
  2. Kennisbank

Kennisbank

Filters terugzetten
Algemeen artikel

Vierdagenweek en gezondheid & veiligheid op het werk

19.10.23
De werkweek spreiden over vier in plaats van vijf dagen is een formule die al veel bedrijven heeft weten te verleiden. Het Franse Instituut voor onderzoek en veiligheid op het werk (INRS) beveelt echter een aantal voorzorgsmaatregelen aan om negatieve effecten op de gezondheid en veiligheid van de werknemers te vermijden.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Arbeidstijden
Onderzoek

Europese enquête over arbeidsomstandigheden 2021

19.04.23
De Europese enquête over arbeidsomstandigheden (of European Working Conditions Survey - EWCS) van Eurofound biedt sinds 1990 een inzicht in hoe werknemers hun arbeidsomstandigheden ervaren. De resultaten van de enquête 2021 wijzen erop dat 31% van de bevraagde Belgische werknemers meent dat hun werk risico's met zich meebrengt voor hun gezondheid of veiligheid.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Arbeidstijden
Tele- en thuiswerk
Toelichting wetgeving

Psychosociale risico’s op het werk: gegevens in het arbeidsreglement

28.03.23
In het arbeidsregelement moeten een aantal gegevens opgenomen zijn over het beleid inzake psychosociale risico's op het werk. 
Thema:
Arbeidsorganisatie
Pesten op het werk
Stress
Agressie
Comité
Toelichting wetgeving

Balans tussen werk en privéleven: afspraken over deconnectie

15.01.23
De wet van 26 maart 2018 bepaalt dat er in de ondernemingen op basis van overleg afspraken moeten gemaakt worden over deconnectie. Deze afspraken zijn er op gericht om de balans tussen werk en privéleven te verbeteren en op die manier burn-out of andere gezondheidsproblemen te voorkomen.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Arbeidstijden
Stress
Toelichting wetgeving

Wet over transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

22.11.22
De wet die gedeeltelijk de Europese richtlijn betreffende transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden omzet, verscheen in het Belgisch Staatsblad van 31 oktober 2022.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Arbeidstijden
Overheidsbeleid
Andere wetteksten

03/11/2022 - Wet Diverse arbeidsbepalingen Platformeconomie Opleidingen

10.11.22
Thema:
Arbeidsorganisatie
Toelichting wetgeving

Wettelijk kader voor vrijwilligerswerk

25.10.22
In 2005 werd een wet aangenomen die de vrijwilliger een duidelijk statuut toekent. Daardoor zijn de rechten van vrijwilligers nauwkeurig vastgelegd. Hieronder volgt een korte schets van het wettelijke kader van vrijwilligerswerk.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Overheidsbeleid
Onderzoek

Telewerk: gevolgen van de gezondheidscrisis voor de arbeidsomstandigheden

10.10.22
Door de gezondheidscrisis heeft telewerk op grote schaal ingang gevonden (27% in januari 2021 t.o.v. 4% in 2019). Het Franse ministerie van Werk heeft onderzoek gedaan naar de impact van de Covid-19-crisis op de arbeidsomstandigheden en het telewerk.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Tele- en thuiswerk
Informatie voor werknemers

Het nieuwe normaal: hybride werken

28.09.22
Sinds de coronacrisis werken we vaker van thuis uit. Nu we weer naar kantoor mogen, combineren velen onder ons dat thuiswerk met kantoorwerk. Dat heet hybride werken en heeft zo zijn voordelen, maar er zijn ook enkele nadelen aan verbonden. Bovendien zijn veel bedrijven nog niet aangepast aan deze nieuwe vorm van werken.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Tele- en thuiswerk
Onderzoek

Structureel presenteïsme in de lift

12.08.22
Hr-dienstverlener Securex voerde in het najaar van 2021 een studie uit bij meer dan 1.500 Belgische werknemers. Daaruit blijkt dat een op de zeven systematisch blijft doorwerken wanneer hij/zij ziek is (structureel presenteïsme). Tussen 2014 en 2019 nam dat aantal nog af, maar in 2021 kende het een toename van 41% ten opzichte van 2019.
Thema:
Ziekteverzuim
Arbeidsorganisatie
Toelichting wetgeving

Pilootprojecten voor innovatieve arbeidsorganisatie

31.05.22
In het kader van het federaal plan voor mentaal welzijn kunnen ondernemingen of sectoren subsidies aanvragen voor een pilootproject voor innovatieve arbeidsorganisatie. De coördinatie en de opvolging van de pilootprojecten gebeurt door de Nationale Arbeidsraad (NAR).
Thema:
Arbeidsorganisatie
Overheidsbeleid
Informatie voor werknemers

Afgezonderd werk: wanneer je niet gezien of gehoord kan worden

20.05.22
Wie afgezonderd werkt, voert een taak uit in een werkomgeving waar hij niet direct door anderen gezien of gehoord kan worden en waar de kans op bezoek gering is. Wanneer er een ongeval gebeurt, zijn de gevolgen voor de werknemer zwaarder.
Thema:
Arbeidsorganisatie
Risicobeheer

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina Volgende ››
  • Laatste pagina Laatste »

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief preventNews

* Verplicht veld

Zoeken

Onze expertise

  • Preventiecultuur
  • Ergonomie
  • Psychosociale aspecten
  • Zorgsystemen
  • Interne dienst
  • Veiligheidscoördinatie

Opleidingen

  • Alle opleidingen doorzoeken
  • Opleidingen in Nederland
  • Opleidingen op maat

Advies & begeleiding

  • Ondersteuning preventiebeleid
  • Versterken preventiecultuur
  • Ergonomische analyse
  • Sensibiliseringscampagnes
  • Legal compliance

Onze formules

  • preventAssist
  • preventEssentials
  • preventLex
  • preventAssist + preventLex
  • preventEssentials + preventLex

Over ons

  • Wie zijn wij?
  • Contact
  • Nieuws

myPrevent

  • Webshop

Kolonel Begaultlaan 1A/51

3012 Leuven


Google maps

 

T: +32 16 910 910


F: +32 16 910 901


E: prevent@prevent.be

 

Facebook Linkedin Instagram

Copyright

  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
Prevent is ISO9001:2015-gecertificeerd. Het certificaat ondersteunt krachtig de missie van Prevent: een betrouwbare partner zijn op het vlak van preventie en welzijn op het werk design by vectorbross